De zes leefregels van Benedictus van Nursia – FLOW en dagindeling!

Hai GuidoFox hier! Gaaf dat je dit artikel leest!

Vandaag wil ik het hebben over dagindeling en FLOW – een belangrijk thema in de huidige tijd!  

‘Als structuur ontbreekt, heb je zelden te maken met vruchtbare ontwikkeling’

En zo is het.

Maar eerst iets over Benedictus.

Benedictus was een kloosterling en leider van het klooster in Nursia in het Italiaanse Umbrië. Hij schreef rond 540 na Christus zijn Regel, een leidraad voor het kloosterleven. Deze leidraad inspireert tot heden vandaag nog leiders over de hele wereld.

Een structuur in de dagindeling is volgens Benedictus essentieel voor succes en meer energie in het leven. Bovendien kan door een goede structuur in het leven de spirit / het hogere doel in jouw leven (waarvoor je op aarde bent) beter doorstromen. Het is dus van belang om structuur (in afwisseling) in je leven aan te brengen.

‘Het is immers vaste regelmaat die tot diepgang voert en leidt tot daadwerkelijke verandering’

en

‘Door iedere bezigheid relatief kort te doen, is het gemakkelijker de dingen met aandacht te doen’

De volgende zes elementen wil je per se in je dag hebben:

1. Werken

Het is belangrijk om fysiek werk ook als werk te beschouwen. Benedictus van Nursia vond het essentieel dat een goede afwisseling tussen fysieke en geestelijke werkzaamheden was geboden om te kunnen floreren in het leven en ook om geestelijk tot rust te kunnen komen.

‘Fysieke inspanning versterkt geestelijke ontspanning’

Tuinieren, (uitgebreid) koken, een fysiek bijbaantje, fietsen of sporten kunnen worden gezien als fysieke werkzaamheden. Probeer dus eens twee banen te nemen: een geestelijke en een fysieke en je zult versteld staan wat het met je doet!

2. Bidden/mediteren

Neem op bepaalde tijden rust voor reflectie en contemplatie. Op deze wijze kom je geestelijk tot rust en ben je weer opgeladen voor de andere (geestelijke) activiteiten van de dag. Deze momenten zijn ook waardevol om te evalueren of je nog wel ‘on track’ bent.

Is het pad wat je bent ingeslagen wel in de juiste richting? Of moet dit pad bijgestuurd worden?

Probeer vooral in de ochtend hiermee bezig te zijn, aangezien je geest dan nog leeg is. Je kunt ook er voor kiezen om rustig in de ochtend te gaan wandelen.

3. Studeren

Een belangrijk element voor op de dag is studeren. Elke dag wat nieuws leren is essentieel voor levensgeluk. Het brengt je nieuwe inzichten en het verscherpt de geest. Lees dus ongeveer een uur per dag nieuwe literatuur in je vakgebied of net daaromheen.

4. Recreëren

Niet onbelangrijk is recreëren. Dit wordt vaak niet in de dag opgenomen, maar is essentieel voor energie over de dag en rust in je hoofd. Ga bijvoorbeeld heerlijk wandelen of ga is naar de sauna. Of geniet van een leuke tijd met je vrienden.

5. Eten

De monniken maakten veel tijd vrij voor eten. Daaronder werd ook verstaan het uitgebreid klaarmaken van de maaltijden. Dit bracht ook weer geestelijke rust en zorgde ervoor dat er genoeg ‘goede energie’ in het eten kwam – dat weer als effect had: meer energie op de dag. Tegenwoordig moet alles maar snel snel, maar juist rustig eten en je best doen om iets gezonds en lekkerst te maken zorgt voor langdurige goede energietoevoer.

6. Rusten / slapen

Neem tijd op de dag voor rust en slapen. Neem dus ook tijd voor dutjes om je geest tot rust te laten komen en fysiek te kunnen herstellen. Ik schreef al eerder een artikel over de essentiële NAP:

Dit nieuwe schema betekent dat je oude leefpatronen moet zien durven los te laten. Ben niet bang voor verandering en om minder te werken, maar zie het juist als een challenge om minder te werken maar juist in deze tijd meer te doen!  

‘Meer laten en minder doen’

Thanks for reading!

GuidoFox – Evolve your Life!

Spiritual Teacher and Life Coach

www.GuidoFox.nl