#281 - Hoogbegaafdheid & Angstgevoelens + Misdiagnose Borderline/ADHD

Hai GuidoFox hier! Gaaf dat je dit artikel leest!

Eerder schreef ik de volgende artikelen over Hoogbegaafdheid:

#66 - Hoogbegaafdheid: wat is het Precies en waarom is het Spiritueel Verklaarbaar?

#186 - Het verschil tussen ‘Normale’ Hoogbegaafdheid (o.a. IQ > 130) en Uitzonderlijke Hoogbegaafdheid (o.a. IQ > 145) + De Overexcitabilities van Dabrowski!

Het zeer hoogbegaafde kind (o.a. IQ > 145 + hoogsensitief + breed (anders) geïnteresseerd) heeft zich moeten ‘ontwikkelen’ in het gemiddelde stramien van de samenleving. Deze niet-naar-de-werkelijke-behoefte-van-de-hoogbegaafde-opvoeding kan tijdens en/of later voor psychologische problemen zorgen bij de hoogbegaafde.

Een aantal destructieve aspecten hebben bij het hoogbegaafde kind veelal parten gespeeld:

Geen tot weinig aansluiting bij de groep en de leerkrachten: daardoor eenzaam afzonderen of geforceerd aansluiting zoeken en zo zichzelf verliezen (identiteitsverwarring)

Overmatige verveling in het schoolsysteem door geen aansluiting op intelligentie-vlak/tempo: daardoor vertoning opstandig gedrag en/of kans op onderpresteren

De hoogbegaafde begreep vaak alles al (snel tot de kern): daardoor zijn luistervaardigheden vaak onderontwikkeld (ze hoefden vaak niet te luisteren of ze luisteren heel selectief)

De hoogbegaafde ‘stond er bij en keek er naar’: geen aansluiting met schoolvriendjes zorgde ervoor dat de hoogbegaafde moeite heeft of kan hebben om zich verbaal te kunnen uiten (delen had vaak geen zin, aangezien het toch niet door de groep werd opgenomen/begrepen – hij of zij waren al tien stappen verder)

De hoogbegaafde heeft vaak geleerd om zijn emoties te onderdrukken – om zich zo te kunnen conformeren aan de groep en zo niet buiten de boot te hoeven vallen. Het intense gevoelsleven – dat een hoogbegaafde heeft – kon zich zo niet voldoende uiten/luchten, waardoor op latere leeftijd een ‘ondergrondse vulkaan’ kan achterblijven.

De hoogbegaafde is van nature gevoelig en zo ook gevoelig voor kritiek: dit kan zich uiten in overmatig compenserend perfectionisme om kritiek voor te kunnen zijn. Het perfectionisme kan (voor de omgeving) op gespannen voet komen te staan met gewoon ‘het werk afkrijgen’.

De hoogbegaafde heeft veel behoefte aan beweging (psychomotorisch (lichamelijk)), waardoor een leerkracht onterecht – de sticker ADHD – op het hoogbegaafde kind plakt (en hoogbegaafdheid wordt veelal niet herkend (o.a. wegens onderpresteren/opstandigheid/conflict met de leerkracht)).

Het functioneren in een niet-passend systeem kan bij het hoogbegaafde kind zorgen voor gevoelens van angst (binding, aansluiting, vertrouwen in de ander, identiteit, zelfvertrouwen, eenzaamheid, onderdrukking). Ik sluit niet uit dat jarenlange opsluiting in een niet-passend leersysteem zelfs kan leiden tot langdurende angststoornissen.

De persoon met BPS (borderline) heeft vaak ook te maken met allerlei overlappende angstmechanismen, waardoor HB-ers te maken kunnen krijgen met (wederom) een verkeerde diagnose - namelijk BPS.

Greetz,

GuidoFox – Evolve your Life!

Spiritual Life Coach

www.GuidoFox.nl