De 27-minute POWERNAP! Stay energized during the day!

Hai GuidoFox hier! Gaaf dat je dit artikel leest!

Vandaag wil ik het hebben over de POWERNAP!

Niets is zo gezond als NAPPEN! Tenminste één keer per dag maximaal.

NAPPEN heeft immers de volgende gezondheidsvoordelen:

1. NAPPEN brengt je na afloop in een energieke FLOW-staat

2. Je werkprestaties gaan vooruit

3. Je stresslevel wordt gereduceerd

4. Je wordt creatiever (in deze huidige ‘creatieve’ tijd essentieel voor zakelijk succes)

5. Je geestelijke en fysieke gesteldheid gaan erop vooruit

6. Je gemoedstoestand wordt verbeterd

7. Je reactievermogen gaat vooruit (NASA-studie: 34 % verbetering)

8. Je korte termijn geheugen krijgt een boost

9. Je kunt complexe problemen eenvoudiger oplossen

10. De kans op een hartziekte wordt verlaagd (Griekse studie: 37%)

11. Je bloeddruk wordt verlaagd

12. Je immuunsysteem wordt verbeterd

Om de effecten van NAPPEN te maximaliseren is het aan te raden om consistentie in je gedrag te bewerkstelligen.

Het beste tijdstip om te NAPPEN is tussen de 14.00 en 16.00 – en het liefst zeven uur nadat je uit je bed bent gekropen –, aangezien wij mensen in deze tijdsperiode dan het slechts presteren op de volgende onderdelen:

1. Prestatievermogen/ arbeidsproductiviteit

2. Gemoedstoestand / happiness-gevoel

3. Sociale (liefdevolle) vermogens naar anderen toe

4. Zelfliefde en selfamusement

5. Emotionele stabiliteit

Een NAP is in deze periode dan altijd welkom!

In het geval dat NAPPEN niet mogelijk is in dit tijdsframe, is het aan te raden om toch te NAPPEN. Het motto is dan: beter NAPPEN dan niet NAPPEN.

Ikzelf NAP tussen 8.30 en 9.00 in de ochtend NA mijn (dagelijkse) krachttraining en NA mijn ‘grote tweede’ ontbijt (na afloop van de training), zodat mijn fysieke herstel en (vermoeiende) verteringsproces hand in hand met de NAP gaan.

Twee keer (of zelfs drie keer) NAPPEN op een dag raad ik af, aangezien dan de vier á vijf sleepcycles – met de mogelijkheden van goede REM-slapen – dan eventueel niet kunnen worden gehaald.

De effectiefste NAP is tussen de 17 en 27 minuten. De gemiddelde inslaaptijd van een mens is 7 minuten, zodat je effectief dan tussen de 10 en 20 minuten heerlijk slaapt. Dit is precies genoeg om ‘intertia’ / ‘sleep’ costs te voorkomen – dit is het gevoel dat je twee keer wakker moet worden. En dat kost natuurlijk weer tijd en energie en is dus niet efficiënt.

Bonustip!

Het duurt ongeveer een half uur voordat cafeïne in je bloed wordt opgenomen. Neem daarom vlug voor je NAP (van 27 minuten) een bak met koffie om een dubbele boost na afloop van de NAP te verkrijgen! Dit wordt ook wel de nappucino genoemd!

Greetz,

GuidoFox – Evolve your Life!

Spiritual Teacher and Life Coach

www.GuidoFox.nl