Servant-Leadership! De 10 gedragskenmerken van een Servant-Leader!

Servant-Leadership! De 10 gedragskenmerken van Servant-Leadership!

Hai GuidoFox hier! Gaaf dat je dit artikel leest!

Wat is Servant-Leadership?

Het belangrijkste kenmerk van Servant-Leadership is dat de leider dienend is aan de groei van andere werknemers, de organisatie en als laatste zichzelf. Dit gaat natuurlijk samen: zelfgroei zorgt voor omgevingsgroei!

Het doel is lange termijn: een positieve duurzame groei van zichzelf, de organisatie en de mensen om een Servant-Leader heen. Ook niet onbelangrijk: de duurzame groei van de organisatie zien in het licht van de samenleving als geheel: bedrijfsvisie als onderdeel van een wereldvisie (in elkaar opgaan).

Het doel van Servant-Leadership is uiteindelijk om een ‘zelf-organiserend-bedrijfs-concept’ te creëren waarbij autoritair leiderschap is uitgesloten – geen centraal van bovenaf geleide hiërarchie meer nodig is.

De volgende 10 gedragscompetenties zijn essentieel voor Servant-Leadership:

1. Luisteren

Een Servant-Leader staat open voor luisteren en luistert ook wat er niet gezegd wordt binnen groepsverband (groepssensitiviteit).

2. Empathie

Een Servant-Leader is in staat om de ‘werkbehoeftes’ van ieder individu waar te kunnen nemen en daar op in te kunnen spelen.  

3. Healing

Een Servant-Leader is in staat om mentale blokkades bij mensen waar te kunnen nemen en hen daarbij te ondersteunen, zodat ze met meer harmonie met zichzelf en met anderen zo beter kunnen functioneren op de werkvloer.

4. Commitment aan de groei en ontwikkeling van mensen

Een Servant-Leader is een leider die groei en ontwikkeling voor zijn mensen voorop heeft staan. Daar maakt hij ook veel tijd voor vrij in zijn agenda.

5. Bouwen aan een gemeenschap

Een Servant-Leader werkt aan een zogenoemde ‘community’ waar iedereen zichzelf kan zijn en zich durft te uiten.

6. Bewustzijn

Een Servant-Leader heeft een hoog zelf- en omgevingsbewustzijn verkregen door diepe meditatie-inzichten. Dit bewustzijn kan van pas komen bij de groei van de onderneming en het individu.

7. Overtuigen

Een Servant-Leader is in staat om zijn mensen verbaal te kunnen stimuleren naar het hogere doel – het gemeenschappelijke doel van de organisatie.

8. Conceptualiseren

Een Servant-Leader is in staat om het ‘grotere plaatje’ te kunnen overzien en daar in de ‘praktijk van alledag’ aan te werken.

9. Vooruitzien

Een Servant-Leader kan goed vooruitzien. Diegene overziet de lange termijn consequenties van het handelen op korte termijn.

10. Duurzaamheid

Een Servant-Leader denkt aan de lange termijn en werkt aan duurzame relaties tussen mens, organisatie en maatschappij.

Greetz,

GuidoFox – Evolve your Life!

Spiritual Life Coach

www.GuidoFox.nl